“In de loop der jaren hielp ik veel organisaties bij leervraagstukken. Ik zette deze om in concrete ontwikkeltrajecten en voerde deze desgewenst ook zelf uit of samen met partners. Denk aan leiderschapstrajecten, teamtrainingen, het versterken van vaardigheden en beleidsontwikkeling.
Vanuit oorspronkelijk een HRM achtergrond heb ik als extern consultant en ad interim bij organisaties veelvuldig transitietrajecten begeleid en organisatiebeleid geïmplementeerd. Het versterken van de ‘mens’ factor in organisaties en het professionaliseren van HRM teams blijft altijd mijn bijzondere interesse houden.
Als het gaat om leren en ontwikkelen wordt nog steeds vaak gedacht aan het organiseren van een training. Het is wellicht de ‘makkelijke’ optie, maar helaas is het rendement van trainingen vaak bedroevend laag als die niet zijn gekoppeld aan leren in de praktijk. Zeker als je binnen de hele organisatie ander gedrag wenst, is er (veel) meer nodig dan dat. Er is meestal niet één beste oplossing. Vaak gaat het om de goede mix, die in ieder geval aansluit bij de dagelijkse praktijk, waar professionals uitgedaagd worden om het geleerde in eigen praktijk toe te passen en leiders die het gewenste gedrag stimuleren en ondersteunen in het leertraject.
Ik start met het eind in gedachten. Wat is het doel? Voor wie is het belangrijk? Waar gaat het nu niet goed? Ik denk actief mee, ontwikkel in samenspraak met interne stakeholders een aanpak en werk waar mogelijk aan train-the-trainer trajecten, zodat de expertise in de organisatie verbeterd wordt en niet ophoudt bij mijn vertrek.”